- Før optimering af Meta titel og beskrivelse
- Placer det primære søgeord korrekt i både titel og beskrivelse
- Brug altid en klar og fangende CTA (Call to Action)
- Brug for hjælp til Meta titler og beskrivelser?
- Ikoner og symboler kan give en bedre struktur og fange brugeren
- Efter optimering af Meta titel og beskrivelse
- FAQ
Meta titlen og Meta beskrivelsen er absolut det vigtigste værktøj man har, for at løfte CTR (Click-Trough-rate) for den organiske kanal. Faktisk er det også tæt på at være det eneste værktøj til rådighed, hvor kun bedre placeringer i søgeresultaterne helt naturligt giver en højere CTR.
Derfor er det også det sted, hvor man bør starte i indsatsen omkring On-Page SEO. I dette indlæg går vi i dybden med denne titel og beskrivelse, og giver 3 konkrete råd man bør følge, når man selv skal udforme sin egen titel og beskrivelse.
Endvidere har vi også valgt at inddrage et eksempel på en side der får optimeret sin Meta titel og beskrivelse, og man får derved et unikt indblik i, hvordan vi som SEO specialister arbejder med denne indsats.
Før optimering af Meta titel og beskrivelse
I dette eksempel arbejder vi med virksomheden “Sjoa Rafting”, der udbyder aktiviteter og oplevelser i Norge . Titlen og beskrivelsen er fra en undersiden “Paintball”, en aktivitet man kan bestille via en bookingformular.
Placer det primære søgeord korrekt i både titel og beskrivelse
Det primære søgeord er det ord, som man ønsker en vilkårlig side skal rangere på. Det er det ord, som man har bestemt at ens brugere skal finde ens søgeresultat på.
Derfor er det også vigtigt at det primære søgeord står først i både titel og beskrivelse. På den måde sikrer man at matche en brugers søgning, der ved første øjekast vil finde det, de søger efter.
I vores eksempel er det primære søgeord “Paintball”, da det er undersidens produkt/service.
Derfor er det i dette tilfælde også nødvendigt, at bytte om på sidens brand og det primære søgeord, så “Paintball” vil stå forrest i både titel og beskrivelse.
Brug altid en klar og fangende CTA (Call to Action)
Det primære søgeord kan langtfra optage alt pladsen i meta titlen og beskrivelsen, og derfor er det en rigtig god anledning til at beskrive ens produkt, service eller virksomhed. Ved at ligge op til at en bruger bør besøge en side, påvirker man CTR direkte – og derfor er den god ide at investere noget tid i at finde den rigtige CTA.
I vores eksempel gør undersiden ikke brug af en CTA i titlen, men derimod kun i beskrivelsen. Vi har derfor valgt at at tilføje en CTA der lyder “Prøv vår kule Paintball-arena i skogen” imellem det primære søgeord og brandet.
Ved at bruge denne CTA får vi endvidere mulighed for at rangere på et sekundært søgeord, som “Paintball Arena”
Brug for hjælp til Meta titler og beskrivelser?
Searchconvert er specialister i SEO og konverteringsoptimering, med en unik baggrund i egne eCommerce forretninger. Book en uforpligtende samtale med en af vores specialister.
Ikoner og symboler kan give en bedre struktur og fange brugeren
Som tidligere nævnt er meta titlen og beskrivelsen en af de eneste On-Page optimeringer man kan foretage, for at løfte CTR og deraf vækste den organiske trafik. Derfor er der i dag også meget høj konkurrence på mange søgeord, og man vil hurtigt opdage at mange andre sider også har arbejdet med deres meta titel og beskrivelse.
Et at de parametre som mange arbejder med for at bryde konkurrencen, er at fange brugeren ved første øjekast. Og det kan man blandt andet gøre ved at bruge en klar stuktur og vise ens USP’er (Unique Selling Points), og understrege dem med ikoner.
Det kan lyde komplekst – men ved at følge den samme struktur hver gang man udformer en ny meta titel og beskrivelse, kan man simplificere arbejdet.
- Først bør man opdele de sætninger man gør brug af i både titel og beskrivelse. På skrift ville man naturligvis gøre dette ved at sætte et punktum. Men dette ser ikke ligeså indbydende ud i et søgeresultat, hvorfor man ofte gør brug af en lodret streg (|). Den lodrette streg er originalt brugt i matematikkens verden – men i dag er det den mest brugte adskiller i søgeresultater. Andre adskillere kunne være pile (→, », ➤), der er lidt mere agressive i at skaffe en bruger.
- Sekundært bør man gøre brug af en eller flere af sidens USP’er. Dette kan eksempelvis være produktfordele, men også fordele ved at foretage en handel hos jer. Er man en eCommerce virksomhed er det ideelt at skrive en leveringstid i beskrivelsen, eller f.eks. hvis man har en udvidet retturret. I vores eksempel har vi gjort brug af et checkmark (✓) der tydeligt markerer en fordel og skrevet “✓ Op til 24 personer”, der hurtigt fortæller brugeren en fordel om kapaciteten.
Efter optimering af Meta titel og beskrivelse
Efter endt optimering ved at følge de 3 konkrete råd, har vi nu skabt et titel og beskrivelse, der vil performe bedre og øge CTR.
Det primære søgeord er nu forrest i titel og beskrivelse, der er udarbejdet en fangede CTA og sidst men ikke mindst er der tilføjet et ikon efterfulgt af en USP.