Modstrøm fik deres pressemeddelelse på Berlingske.dk

Modstrøm er en førende dansk leverandør af el, varmepumper, solceller & grøn energi. Virksomheden tæller i dag over 85.000 kunder.

Succesfulde SEO-cases indeholder ofte PR-udgivelser i forbindelse med et løft af linkbuilding-indsatsen.

Ved siden af vores SEO arbejde for Modstrøm, fik vi til opgave at udarbejde og publicere en skræddersyet pressemeddelelse, der blev udgivet via Ritzau. Artiklen blev samme dag delt i 8 forskellige aviser og magasiner der skabte mere end 200 nye kunder i ugen for publiceringen. 

Highlights fra casen

  • Én pressemeddelelse blev til 8 publiceringer i aviser og magasiner, bla. Berlingske.dk, Lokalavisen.dk og Groenforbruger.dk
  • Over 200 nye kunder på én uge, konverteret af publiceringen med en leadværdi på over 300K
  • Officiel virksomhedsprofil opbygget via Ritzau

RESULTATER BEKRÆFTET MED

Sådan udnyttede vi den trend der prægede markedet

Når det kommer til at udarbejde og distribuere en pressemeddelelse, der er direkte målrettet videreudgivelser i diverse aviser og magasiner, er det altafgørende at man følger de trends der præger markedet.

Selvfølgelig vil det altid være mest hensigtsmæssigt, hvis man kan få lov til at skabe sin egen historie og få delt de budskaber som ens virksomhed står for.

– Men går man målrettet efter at opnå disse videreudgivelser og værdifulde links i SEO-regi, bliver man nødt til at se bort fra ens egne budskaber og i stedet følge de trends der præger markedet nu og her.

I August 2022 var inflationskrisen på sit højeste og for alvor den trend der prægede markedet for energiselskaber. Hvor trenden tidligere havde været “hvordan man bliver en grønnere forbruger”, skiftede denne hurtigt til, “hvordan man kunne spare nogle penge”.

Det udnyttede vi, da vi i samarbejde med Modstrøm udarbejdede og distribuerede pressemeddelelsen “Sådan kan en helt almindelig familie spare 42.000 Kr. årligt på energiregningen” via Ritzau.

Resultaterne taler for sig selv, da artiklen samme dag blev delt i 8 forskellige aviser og magasiner der skabte mere end 200 nye kunder i ugen for publiceringen. Men ikke mindst havde den en afgørende rolle for hele SEO-optimeringen af Modstrøms domæne som helhed, hvilket vi kommer nærmere ind på nedenfor

Organisk linkbuilding er den bedste måde at løfte et domænes autoritet

Markedet for energiløsninger er et af de mest konkurrenceprægede i Skandinavien, hvad enten der er tale om el-aftaler eller energiforbedringer af husstande som isolering, solceller og varmepumper. Derfor kræver det også en vis indsats at indtage en højere placering på disse søgeord – eller et vis budget for at annoncere på søgeordene med et annonenceringsværktøj som Google Ads.

Derfor er det også blevet en selvfølge, at de virksomheder der præger markedet, investerer intensivt i at løfte deres domænes autoritets i søgemaskiner som Google, ved linkbuilding.

– Men kan man så blot investere flere midler end de konkurrerende virksomheder og sikre sig den eftertragtede førsteplads i søgeresultaterne?

Svaret er nej. Det er ikke nødvendigvis den virksomhed der har det højeste linkbuilding budget der indtager førstepladsen.

Derimod er det ofte de virksomheder der arbejder med andet end blot betalt linkbuilding (også kendt som Advertorials).

For Google er i den grad blevet klogere til at spotte hvad der er organisk indhold – og hvad der er betalt indhold.

Deres algoritme tillægger de forskellige typer indhold og links en meget forskellig værdi, og ofte ser vi at organisk indhold outperformer betalt indhold med længder.

Det er også det, der giver mindre virksomheder mulighed for komme op og konkurrere med de store spillere på markedet. Formår de at skabe en unik historie der bryder i gennem den enorme nyhedsstrøm, kan de nemlig også præge søgeresultaterne i flere år fremover – præcis ligesom de konkurrenter, der investerer intensivt i betalt indhold.

Case specifikationer

MARKEDER: Danmark

SPECIALIST: Rasmus Kampmann, Head of SEO

VARIGHED: 1,5 år

SOFTWARE: via Ritzau, My Newsdesk, Google Analytics & Google Search Console

LINK TIL PRESSEMEDDELELSEN: Sådan kan en helt almindelig familie spare 42.000 kr. årligt på energiregningen

DOMAIN RATING: fra 43 til 50

rasmus_kampmann_searchconvert