Linkbuilding er en af de mest effektive SEO-strategier, der kan hjælpe med at øge et websteds synlighed i søgeresultaterne. Det er en praksis, der går ud på at få andre websteder til at linke til dit eget, hvilket kan forbedre dit websteds troværdighed i søgemaskinernes øjne. Mens nogle linkbuilding-metoder involverer økonomiske transaktioner, som for eksempel sponsoreret indhold eller betalte indlæg, er der mange måder at opnå stærke links på uden at have et decideret budget rettet mod linkbuilding.
Nedenfor gennemgår vi metoder, du kan bruge til at bygge links, uden et økonomisk budget til formålet:
Skab Kvalitetsindhold
Det første skridt i enhver linkbuilding-strategi er at have noget link-værdigt indhold. Dette kan være dybdegående blogindlæg, tutorials, infografikker eller enhver anden form for indhold, der tilbyder værdi til læserne. Når du har kvalitetsindhold, er chancen for, at andre websteder vil linke til dig, meget større.
Gæsteblogging
At skrive gæsteblogs for andre relaterede websteder i din niche er en fantastisk måde at få backlinks på. Nøglen her er at fokusere på websteder, der har et publikum, som vil finde dit indhold relevant. Husk at sikre, at du får en eller flere backlinks tilbage til dit websted i gæsteindlægget.
Brug de sociale medier
Selvom de links, du får fra social media, ofte er “nofollow” og derfor ikke har den samme SEO-værdi som “dofollow” links, kan de stadig drive trafik og opmærksomhed til dit indhold. Dette kan indirekte føre til mere organiske links fra websteder, der opdager dit indhold via sociale medier.
Virksomhedsprofiler
Der findes et utal af kartotekter og platforme, der tilbyder at virksomheder kan oprette en profil. Dette er blandt andet gældende for eCommerce, hvor mange sites lever af at have oversigter og webshops inddelt i forskellige kategorier.
Et eksempel på et sådant site, kunne være butiksiden.dk – se, hvordan vi har opbygget en profil for samarbejdspartneren Astmaallergishoppen.dk her.
Selvom man ikke er en eCommercevirksomhed er det bestemt også muligt at få del i flere virksomhedsprofiler. Dette er muligt på mere generelle kartoteker, såsom webhavn.dk. Dette kartotek blev stablet på benene helt tilbage i 2009, hvor internettet så noget anderledes ud. Det betyder dog ikke at det ikke bliver holdt opdateret – se igen et eksempel på, hvordan vi har opbygget en profil for samarbejdspartneren Astmaallergishopen.dk på webhavn.dk her
Mens mange af de gamle oversigter stadig bliver opdateret af webmasters, er mange af dem bestemt også faldet fra. Der opstår dog stadig nye på .dk domæner, som kooks.dk, lanceret i 2022. Se en virksomhedsprofil på deres website her.
Internationale virksomhedsprofiler
Selvom vi altid anbefaler at danske virksomheder ligger sit fokus på danske sites (.dk), skader det bestemt ikke at være en del af internationale/udenlandske kartotekter, oversigter, grupper og databaser. Især, hvis ens website har indhold på engelsk eller måske endda har en engelsk version, som ved stien domæne.dk/en.
Det gælder dog om at være opmærksom på kvaliteten af disse profiler og oversigter, da de ofte er langt mere brugte og “udnyttede” end de danske udgaver. Et eksempel på en kvalitetsoversigt er linkcentre.com, der kvalitetstjekker alle ansøgninger manuelt inden godkendelse. Se et lignende eksempel på en virksomhedsprofil på linkcentre.com her.
Presseudgivelser
Skriv en nyhed der er relevant for din virksomhed eller omhandler en relevant udvikling, der kan berøre eller bekræftes af din virksomhed. Udgiv denne pressemeddelelse på en platform til formålet, eller gå i direkte kontakte med de individuelle medier. Vælger du sidstnævnte løsning, anbefales det at du laver research over, hvilke medier der kunne være interesseret i at bringe nyheden inden, da nyhedsmedier ofte er mest tilbøjelige til at udgive nyheder der er dugfriske og ikke nyheder de ex. først er blevet bekendte med ugen efter.
Infografikker
En infografik er et billede der kan bruges til at forklare et mere komplekst budskab, ofte i trin eller som en liste. Der er tale om grafik der er velegnet til plakatter og typisk ikke kan ses i blot et skærmbillede. Udarbejder man en infografik der er så nyttig at nogen tager den i brug, kan det ofte resultere i et “image link”. Dette gøres ved at den originale infografik uploades på ens eget website, hvorefter andre websites kan dele indholdet med linket til billedet. Image links er ikke ligeså stærke som mange andre typer links, men er med til at skabe en organisk linkportefølje – har man ikke disse i forvejen, er det en rigtig god ide at gå igang med infografikker.
Vi har tidligere udgivet infografikker for samarbejdspartnere, som “The 10 most harmfull foods and drinks for your teeth” for tandplejewebshoppen Denglademund.dk, som kan ses her.
Produktbilleder
Mange virksomheder ligger inde med produktbilleder for fysiske produker eller services af en rigtig høj kvalitet. Dette skyldes selvfølgelig at enhver virksomhed ønsker at fremvise ens produkter i en meget høj kvalitet. Udover at dele disse billeder på ens eget website, er det dog også muligt at udgive dem på andre websites, så andre kan tage dem i brug. Dette kunne være på sites som unsplash.com eller blot for at fremvise dem som på foraer, som deviantart.com. Se en profil vi har opbygget for en samarbejdspartner på deviantart.com her.